Orthomolecuwattes ……..

Deel op facebook
Facebook
Deel op twitter
Twitter
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op email
Email

Wat is orthomoleculair?

In 1968 introduceerde de wetenschapper Linus Carl Pauling in het tijdschrift Science de term “orthomoleculaire geneeskunde”. Orthos is het Griekse woord voor juist, recht, gezond. Moleculair betekent ‘met betrekking tot de moleculen in het lichaam’.

Het uitgangspunt bij de orthomoleculaire geneeskunde is als volgt. Een ziekte zal eerder genezen bij een optimale concentratie van vitamines, mineralen, sporenelementen, eiwitten, vetten en koolhydraten in het lichaam. In het orthomoleculaire concept is inname van goede, gevarieerde voeding het belangrijkste om deze optimale concentratie te verkrijgen.

Daarnaast zijn vaak een of meerdere voedingssupplementen ter aanvulling nodig. Dit geldt ook voor wie zich verantwoord voedt. Het vitamine- en mineralen-gehalte in de gangbare voeding is namelijk de afgelopen decennia fors verminderd. Tevens is er door de sterke toename van ‘man made molecule’ in het leefmilieu,  die elke dag in het menselijk lichaam  gedetoxed moeten worden, een grotere noodzaak extra vitamines, mineralen en omega-3-vetzuren in te nemen.

Het inzicht, dat voeding een geneeskrachtige werking heeft, is al bij Hippocrates (460-370 v. Chr.) bekend, getuige zijn uitspraak: “Laat uw voeding uw medicijn zijn  en uw medicijn uw voeding”.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat verkeerde voedingsgewoonten een rol spelen bij het ontstaan van tal van ziekten, waaronder hart- en vaatziekten, diabetes en kanker. Orthomoleculaire geneeskunde kan een belangrijke rol spelen bij de preventie en behandeling van deze en andere ziektes. Het is een vorm van geneeskunde die met een brede blik naar de mens kijkt en waarbij ook de verbanden tussen psyche/zenuwstelsel/immuunsysteem steeds meer in kaart worden gebracht. 

Het voorschrijven van medicatie wordt niet bij voorbaat uitgesloten maar komt pas aan de orde als leefstijl, voeding , het opheffen van tekorten aan vitamines en mineralen volop de aandacht hebben gehad.

De werking van orthomoleculaire voeding

De beste dokter staat in de keuken. Deze titel van een boek van Birgit de Heij zegt eigenlijk alles over de werking van orthomoleculaire voeding. Birgit verdiept zich al jaren in de juiste combinaties van ontstekingsremmende voedingsstoffen. Wat raadt ze een beginner aan? Een stappenplan.

Weg met suiker

Weg met suiker! De start van een orthomoleculaire levensstijl is het afbouwen van suikers in frisdranken, koekjes en gebak. Maar ook de koolhydraten uit pasta, rijst, aardappels of brood  verdwijnen uit het menu. Wil je dit langzaam afbouwen, stop dan als eerste met glutenrijke granen zoals tarwe. Met deze eerste stap zorg je voor een constantere bloedsuikerspiegel waardoor je al snel meer energie krijgt.

Welkom groente

Welkom groente! Niet alleen bij de avondmaaltijd, maar ook bij het ontbijt. Want groente voorkomt verzuring, zorgt voor gezonde darmen, is makkelijk verteerbaar en een rijke bron van energie. Spinazie, spruitjes, bietjes, prei: idealiter eet je meer dan 500 gram groente per dag. Laat je hier niet door afschrikken, maar begin met bijvoorbeeld 250 gram en bouw het langzaam op.

Verminder zuivel

Verminder je zuivelconsumptie. Voor de vertering van koezuivel zijn veel spijverteringsenzymen nodig en koemelk veroorzaakt ontstekingsreacties. Als je voldoende groente eet hoef je niet bang te zijn voor botontkalking. Integendeel. Groente bevat voldoende calcium en kent ook nog eens de juiste verhouding calcium en magnesium. Vind je stoppen met zuivel nog lastig, stap dan eerst over op zuivelproducten als yoghurt, karnemelk of kefir.

Bouw tussendoortjes af

Bouw tussendoortjes af. In een orthomoleculair voedingspatroon eet je niet vaker dan op drie momenten per dag. Geen tussendoortjes als een plak ontbijtkoek, een appel of bakje pinda’s dus. Je zult merken dat je hier na een tijdje ook geen behoefte meer aan hebt. Begin om dit af te bouwen eerst eens met gezonde tussendoortjes, zoals noten of een mueslireep.

Verander je ontbijt

Verander je ontbijt. Mensen die aan een orthomoleculaire levensstijl beginnen hebben vooral moeite met het samenstellen van een gezond ontbijt. Hoe kom je van je beschuit met kaas af? Neem ook hierin kleine stapjes. Kies eerst eens voor (geiten)yoghurt met pijnboompitten. De volgende stap kan een ontbijt zijn met meer eieren en groente, bijvoorbeeld in een omelet.

Eiwitten zijn belangrijk

Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Maar ze werken ook verzurend. Eet daarom naast een eiwitbron altijd voldoende groente. Goede eiwitrijke voeding is gevogelte, kip of roodvlees. Ook paddenstoelen of noten zijn rijk aan eiwitten. Omdat paddenstoelen vezels bevatten die het lichaam slecht verteert, net als noten, kun je ze beter vermalen of er een saus van maken. Sport je veel? Eet gerust meer eiwitrijke voeding, maar altijd in combinatie met meer (ontzurende) groente.

Kies voor gezonde vetten

Kies voor gezonde vetten. Stop met het gebruik van omega 6 vetzuren zoals in margarine en zonnebloemolie. In een orthomoleculair voedingspatroon kiezen we voor de gezonde vetzuren omega 3 en omega 9. Dat eerste zit in vette vis, het tweede in olijfolie. Olijfolie, maar dan alleende variant extra vierge, is ontstekingsremmend. Let wel op: laat het niet te heet worden in de pan.

Intakegesprek

Zit jij in de vicieuze cirkel? 

Je droom is echter FIT, ENERGIEK & PIJNVRIJ Well-zijn

Mogelijk ben je nog wat sceptisch. Want waarom zou Paul of Chantal jou wel kunnen helpen met het kantelen van je leefstijl? We snappen jouw twijfel heel goed; je bent niet de eerste! 

Daarom plannen we altijd eerst een vrijblijvend intakegesprek. 

Scroll naar top
A Casa Nostra draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches