Tips om je goede voornemens wél te laten slagen

Deel op facebook
Facebook
Deel op twitter
Twitter
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op email
Email

Moment van bezinning

De jaarwisseling is voor veel mensen een moment van bezinning. Een moment waar je stilstaat en nadenkt over wat je in het afgelopen jaar hebt gedaan en bereikt, maar ook denkt over wat je aankomend jaar anders zou willen en wat je nog wilt bereiken. Het resultaat? De goede voornemens voor het nieuwe jaar.

Lastig om je doelen te realiseren

Meer sporten, gezonder eten, meer sparen of eindelijk stoppen met roken. Alhoewel goede voornemens met de beste intenties worden gemaakt, is het vaak lastig om je doel te realiseren. Naast persoonlijke doelen die vaak te maken hebben met gezondheid, zien we ook dat mensen steeds vaker goede voornemens maken op werkgebied. 

Uit onderzoek (2020) van Nationale Vacaturebank en Intermediair in samenwerking met Motivation onder ruim 650 respondenten blijkt dat 32% van de respondenten het goede voornemen heeft om minder stress te hebben. Ook hoog op de lijst staan de voornemens om een training of cursus te volgen (18%), een andere baan te zoeken (10%) en minder werken (9%). Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden om een training of cursus te doen is om in ontwikkeling te blijven. Dit geeft 75% van de respondenten aan. Daarnaast zegt 37% dit voornemen te hebben om de positie op de arbeidsmarkt te versterken en 16% om zich te laten omscholen. Voor alle voornemens geldt echter dat de uitdaging ligt bij het daadwerkelijk realiseren en volhouden van je goede voornemen.

Gedragsverandering

Een goed voornemen realiseren, betekent dat je je gedrag moet veranderen. Oud gedrag en vastgeroeste patronen loslaten en consistent nieuw gedrag vertonen. Een gedragsverandering is moeilijk en kost tijd. Het duurt gemiddeld drie maanden om je gedrag te veranderen. Dit is precies de reden waarom doorgaans je goede voornemens in de eerste weken van het nieuwe jaar alweer sneuvelen. Je weet vaak wat je wilt bereiken, je hebt de motivatie om er mee aan de slag te gaan en je weet meestal ook wel wat je daarvoor moet doen. Hoe je jezelf kunt motiveren om het nieuwe gedrag ook vol te houden, blijft echter voor de meeste mensen de vraag.

Onbewust gedrag

Veel gedrag is onbewust en automatisch. Je herkent het waarschijnlijk wel. Je hebt het goede voornemen om minder te snoepen. Je bestelt in een lunchroom een kop koffie waar je een koekje bij krijgt. Je neemt de eerste hap en met het koekje al in je mond, herinner je je goede voornemen om minder te snoepen. Om automatisch gedrag te kunnen veranderen, is de eerste stap om bewust te worden van je gedrag. Het helpt om te weten hoe je brein in elkaar zit, welke invloed dit heeft op gedrag en hoe je er sturing aan kan geven. Je kan hier meer over lezen in dit artikel over breinboetseren.

Een goed voornemen volhouden is dus lastig, maar zeker niet onmogelijk We geven je vijf tips om dit jaar je goede voornemens wel te laten slagen.

Maak je voornemens concreet

 Een voornemen kan zijn ‘ik wil meer bewegen of ‘ik wil een betere werk-privé balans’. Dit zijn echter geen concrete doelen. Er is een groot verschil tussen intentie en gedrag. Door hoge verwachtingen en vage doelstellingen mislukken de meeste voornemens. Maak concreet wat je wilt bereiken en vertaal je doelen naar dagelijks gedrag. In plaats van ‘ik wil meer bewegen kan je voornemen zijn ‘ik wil iedere dag 30 minuten wandelen’ of ‘ik wil een betere werk-privé balans’ maak je concreet door ‘ik kijk in de avond niet meer naar mijn e-mail op mijn telefoon’. Maak hierbij een plan hoe je je goede voornemen gaat bereiken. Welke acties ga je uitvoeren om je doel te bereiken? Zorg er ook voor dat je je doelen meetbaar maakt.

Maak niet teveel voornemens tegelijk

Een gedragsverandering is intensief. Het vergt een hoop tijd, energie en aanpassingsvermogen. Hoe meer voornemens, hoe meer je van je brein vraagt. Je kan niet in één keer al je oude gedrag afleren – vooral niet wanneer het gaat om gedragspatronen die je al jaren hebt. Wees daarom realistisch in wat je je voorneemt. Denk na over waar jouw prioriteiten liggen. Wat wil je echt graag veranderen? Begin met één voornemen en focus daar op. Dit maakt de kans van slagen stukken groter.

Het hoeft niet alleen

Het helpt enorm om je goede voornemen te delen met je omgeving. Vertel aan je familie, vrienden en collega’s wat je goede voornemen is en wat je graag wilt bereiken. Dit kan werken als een stimulans. Je wilt niet alleen jezelf, maar ook aan anderen bewijzen dat je het echt kan. Ook in onze trainingen werken we altijd in groepsvorm. Juist het werken met anderen aan je persoonlijke ontwikkeling werkt verhelderend en levert waardevolle inzichten op. Je leert van én met elkaar. Daarnaast kan je omgeving je helpen om oud gedrag te vermijden en je bewust maken van je gedrag. Ze kunnen je er bijvoorbeeld op wijzen wanneer je toch steeds na werktijd nog even achter de laptop kruipt om wat werk af te maken. Ook kunnen de mensen in je omgeving je advies geven hoe je iets kan aanpakken. Wens niet bang om hen om hulp en steun te vragen. Dit is heel belangrijk op momenten waar je het even te lastig vind om op eigen motivatie door te gaan.

Werk met een coach

Werk met een coach Het kan zijn dat je omgeving je ongewenste gedrag onbewust stimuleert of dat je het moeilijk vind om aan mensen die dichtbij je staat hulp te vragen. In dit geval kan een coach een oplossing zijn. Een coach kan je helpen om je bewust te maken van gedrag en patronen die er in gesleten zijn. Waar liggen jouw valkuilen? Wat belemmert je om het gewenste gedrag te vertonen? Een coach begeleidt je om een concrete stappen te maken om je doel te realiseren. Ook wanneer je behoefte hebt aan verandering, maar zelf niet goed hoe je het moet aanpakken, kan een coach je helpen om samen de richting te bepalen.

Beloon gewenst gedrag

Vaak zien we dat bij een voornemen de focus ligt op het eindresultaat. Dit werkt averechts. Het gewenste doel ligt vaak ver in de toekomst. Daarom is het effectiever om de focus te leggen op je dagelijkse gedrag in plaats van op het eindresultaat. Beloon jezelf wanneer je het gewenste gedrag vertoont, niet alleen wanneer je het gewenste doel hebt bereikt. Beschrijf bij het plan dat je maakt niet alleen het einddoel, maar ook welke acties en doelen er tussen de start en het eindresultaat liggen. De meetmomenten helpen om te inventariseren of je op de juiste weg bent om je doel te bereiken, maar vier het ook wanneer je een tussendoel hebt weten te bereiken.

Een goed voornemen kan iedere dag


Een voornemen hoeft niet op 1 januari te worden gemaakt. Iedere dag kan een startpunt zijn om een verandering door te voeren. Heb je in het weekend of op een feestje toch ongezond gegeten? Of is de drukte op werk er langzaam in geslopen waardoor je toch extra hebt gewerkt in de avonduren? Je goede voornemen is niet direct mislukt. Gebruik het moment om te leren. Waarom ben je vervallen in je oude gedrag? En hoe kan je ervoor zorgen dat je dit bij de volgende soortgelijke situatie kan voorkomen? Gedrag is hardnekkig en fouten maken is onderdeel van het proces. Gebruik het niet als excuus om het bijltje erbij neer te gooien, maar als leermoment. Bedenk waarom je je doel graag wilt bereiken, pak het plan van aanpak erbij en start opnieuw.

Om een goed voornemen te laten slagen, is het dus vooral belangrijk om bewust te zijn van je gedrag en patronen. Onze trainingen helpen je om je bewust te maken van wie jij bent, waar je staat en waar je naar toe wilt. Wil je weten wat een kantel-traject bij A Casa Nostra voor jou kan betekenen?

Intakegesprek

Zit jij in de vicieuze cirkel? 

Je droom is echter FIT, ENERGIEK & PIJNVRIJ Well-zijn

Mogelijk ben je nog wat sceptisch. Want waarom zou Paul of Chantal jou wel kunnen helpen met het kantelen van je leefstijl? We snappen jouw twijfel heel goed; je bent niet de eerste! 

Daarom plannen we altijd eerst een vrijblijvend intakegesprek. 

Scroll naar top
A Casa Nostra draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches