De leugen van de voedingsmiddelen industrie - A Casa Nostra - Paul en Chantal

De leugen van de voedingsmiddelen industrie

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Hoe zorgt ´de supermarkt´ er voor, nee eigenlijk de industrie die daar levert, dat je meer en vaker eet dan je wilt.

 

‘Zou je dat nou wel doen?’, vraagt mijn vrouw. Het is juli 2008, de iPhone 3G is net uit. Ik gun haar nauwelijks een blik. ‘Natuurlijk,’ mompel ik; ‘Dit is een kans. En die actie loopt morgen al af.’ Vrouwen. Een iPhone 3G, met allerlei nieuwe opties, voor maar 149 euro, niet doen? Is ze nou helemaal gek? Ik druk op de knop betaling afronden.

 

De volgende dagen haast ik me naar huis. Ik hoop elke dag vurig dat het pakketje is bezorgd. Ik droom er zelfs over. Maar het pakketje komt maar niet. Na twee dagen niet, en na een week ook niet. De website blijkt van een oplichter. Mijn vrouw kijkt triomfantelijk, met een blik van: ‘Ik zei het je toch’.

Impulsief

Ik tuin er in. Ik had het beter moeten uitzoeken.

Mijn instinct won het van mijn verstand

Het gebeurt jou ook. Maar dan op voedingsgebied. Geef het maar toe. En je bent lang niet de enige. Want je hebt zwakke plekken, en de industrie kent ze. Niet om je te beschermen, maar om je meer te laten eten – en dus meer te laten kopen.

We lopen de belangrijkste strategieën even langs:

  1. Zichtbaar maken Onze zintuigen zijn altijd op zoek naar eten. Het zien of ruiken van eten zorgt voor de aanmaak van dopamine in onze hersenen. Het gevolg is dat we naar dat eten verlangen. Daarom zorgt de industrie dat overal voedsel en afbeeldingen van voedsel aanwezig is. De kans is groot dat je toehapt. Dat blijkt ook uit de cijfers: ruim 48,3 procent van de Nederlanders heeft overgewicht.
  2. Vet en suiker toevoegen Jij bent gek op suiker en vet. Dat weet iedereen. Je kunt de combinatie van suiker en vet niet weerstaan. Dus wat doet de industrie? Ze stopt overal vet en suiker in. Stop eens bij een benzinepomp, een pretpark of een sportkantine. Kijk naar de Snickers, gevulde koeken of de saucijzenbroodjes. Je begint te watertanden
  3. Porties groter maken Je ogen kunnen niet meten hoeveel calorieën je eten bevat. De fabrikanten zorgen dus voor grote – en dus duurdere – porties geraffineerd voedsel. Jij trapt er toch in, en dat weten ze. Hoe meer ze er in stoppen, hoe beter jij het vindt. De hoeveelheid popcorn in een bioscoop is bijvoorbeeld in 50 jaar vertienvoudigd: van een bakje van 170 naar 1700 calorieën.
  4. Overvloed creëren Bij overvloed gaan we eten. Zo zijn we evolutionair geprogrammeerd. Makkie voor de industrie: die zorgt voor een overvloedig aanbod. De verkooprekken in de supermarkt puilen uit met een doel: dat jij gaat inslaan. Achter ieder detail in de supermarkt zit een strategie. Van de looproute tot de grootte van de winkelwagen. Lees het boek ‘De Supermarktleugen’ als je meer wilt weten.
  5. Slechte voorbeelden Je wilt dat anderen je aardig vinden. En je hebt idolen. Ze zijn fantastisch. Ze leven een leven waar jij van droomt. Je wilt net zo zijn als zij. Daar profiteert de industrie van. Bekende personen zonder verstand van voeding komen graag opdraven voor een zak geld. Britney Spears kijk t voor vele miljoenen zwoel in de camera met een kar vol Pepsi. Helaas begint de voedselmarketing al bij kinderen. Voedingsbedrijven geven er steeds meer geld aan uit. Voedingsonderzoekers weten al sinds de vorige eeuw dat kinderen dol zijn op suiker. Het kinderbrein zegt: hoe meer suiker, hoe beter. Dat resulteert in ongezonde voedingsmiddelen met kinderhelden zoals K3, Maya de Bij en SpongeBob. Van de jeugd van 2 tot 21 jaar heeft 14 procent overgewicht
  6. Verkeerde conditionering Je hersenen maken constant koppelingen tussen verschillende prikkels. Dat misbruikt de reclamewereld om ons te conditioneren. Ze koppelen beelden die plezier, liefde, macht en seks beloven met honger en het consumeren van specifieke voedingsmiddelen. Een reclamespotje vordert zo de kans dat je dit voedingsmiddel gaat eten. Maar laten we eerlijk zijn: Coca Cola opens Happiness? Beter zou zijn: Coca Cola opens Diabetes.
  7. Verwarring veroorzaken Je moet eten en drinken. Iedere dag. En je probeert echt om gezond te eten. Je hersenen hebben echter een beperkt cognitieve capaciteit. En wilskracht is, net als een spier, uitputbaar. Je raakt verstrooid door te veel informatie. Of overdonderd. De verwarring vergroot de kans dat je impulsief gaat eten of verkeerde dieetkeuzes gaat maken. De informatie op voedingsetiketten is opzettelijk onduidelijk. Door gebrek aan wetgeving kan de industrie dat in stand houden. Bovendien staan er vaak onjuiste claims op, zoals ‘bevat geen cholesterol’ voor producten die veel suiker, zout of vetten bevatten.

 

Wat kun je er tegen doen?

Wapen jezelf door je in de tactiek van de voedselmarketing te verdiepen. Lees bijvoorbeeld het boek ‘De Supermarktleugen’ of ‘Zout, Suiker, Vet’. En bekijk elke commercial of advertentie met gezonde achterdocht. Prik er doorheen.

En praktisch gezien: doe geen boodschappen als je trek hebt. Vermijd pakjes en zakjes met meer dan 5 ingrediënten. Kies altijd voor vers voedsel.

 

Wat moet je onthouden?

De voedingsindustrie is een illusionist die je instincten beïnvloedt, en dus je gedrag. Haar doel is om de winstmarge te vergroten. Niet om jouw gezondheid te verbeteren.

 

bron: Oersterk

A Casa Nostra - Paul en Chantal draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders