Een nuchtere beweging

Deel op facebook
Facebook
Deel op twitter
Twitter
Deel op linkedin
LinkedIn
Deel op whatsapp
WhatsApp
Deel op email
Email

EEN NUCHTERE BEWEGING

Bewegen op een lege maag, dus ‘nuchter bewegen‘ heeft vele gezondheidsvoordelen. Het leidt onder meer tot een hoger energieniveau en het is een krachtig hulpmiddel als je wilt afvallen

Evolutionair stonden eten en bewegen nooit los van elkaar. Als je honger had kwam je in beweging. De kip vloog niet automatisch in je pan. De pastinaak lag niet vanzelf op je bord. Er was activiteit nodig. Vóór de maaltijd. Kortom: energieverbruik ging altijd vooraf aan energie-inname. Je lichaam is, van origine, hierop ingesteld. Sterker nog, het functioneert beter als je nuchter beweegt omdat jouw natuurlijke gedrag is. 

Tegenwoordig doen we het tegenovergestelde. Eerst eten en dan pas bewegen. Onze genen snappen hier geen bal van. En op lange termijn leidt dit gedrag onder meer tot vermoeidheid en lichamelijke klachten. 

HOE START JE

Het bewegen voor je ontbijt hoeft niet ingewikkeld te zijn. Denk aan een kwartiertje flink wandelen, een aantal keer de trap op en af rennen, huishoudelijke klussen verrichten of 7 minuten fitnessoefeningen doen. Uiteraard mag je het bewegen ook op een intensiever niveau uitvoeren, dat is aan jou. Wees niet bang dat je lichaam dit niet aan kan. Het is een fabel dat je eerst moet eten voor het bewegen. Een lege maag betekent geen lege motor. De mens is aangepast aan een omgeving die nuchter bewegen afdwong. Het lichaam heeft als antwoord op deze natuurlijke noodzaak een mechanisme ontwikkeld die het mogelijk maakt om zonder eten (veel) te kunnen bewegen. Tegenwoordig wordt dit mechanisme nauwelijks meer gebruikt. Jij kunt leren het weer aan te spreken.

DE VOORDELEN

Als je gaat bewegen maak je eerst je suikervoorraden (glycogeen) op. Vervolgens zal je lichaam overstappen op het verbranden van vetmassa. Wanneer je vóór je ontbijt beweegt, zijn de suikervoorraden sneller leeg en stapt je lichaam eerder over op de vetverbranding. Dit komt omdat je tijdens je slaap al een bepaalde hoeveelheid energie uit je suikervoorraden verbruikt. ‘s Ochtends wanneer je opstaat, zijn je suikervoorraden bijna leeg. Door op dat moment te gaan bewegen, kun je ze helemaal verbruiken, waardoor je daarna vet gaat verbranden. Als je eerst gaat ontbijten raakt je suikervoorraad minder snel leeg en kom je moeilijker in je vetverbranding. Daarnaast is ‘s ochtends voor je ontbijt je insuline laag. Dit is belangrijk, want dan kun je beter vetten verbranden. Een prettige bijkomstigheid is dat je mogelijk zult afvallen. Overigens kun je ook nuchter bewegen als je niet wilt afvallen. Het heeft namelijk nog veel meer positieve uitwerkingen op je lichaam. 

MEER ENERGIE

Van oorsprong zijn mensen goede vetverbranders, maar door de hoge eetfrequentie (circa 6x per dag eten) en overconsumptie van bewerkte koolhydraten (o.a. brood, crackers, pasta, koek, snoep, snacks, frisdrank en vruchtensap) zijn de meeste mensen het verbranden van vetten verleerd. Door een overschot aan energie via bewerkte voeding is er geen noodzaak meer om je vetmassa aan te spreken. 

Zodra jij je lichaam dwingt om vetten te verbranden, zal je na een aantal weken weer goed in staat zijn om energie te produceren uit vetten. Dat is een groot voordeel, want vet levert veel meer energie op dan koolhydraten. Wanneer je goed vetten kunt verbranden is daarom je energieniveau hoger.

Vet verbranden is net als het leren van een nieuwe taal. Je kunt het, maar als je de taal een lange periode niet spreekt verleer je het. Aan de andere kant pak je het snel weer op zodra je de taal weer gaat spreken. En hoe vaker je het doet, hoe beter je het kunt!  

 

SUIKERVERBRANDING

  • Energie voor de korte termijn (zodat je kunt vechten of vluchten)
  • Geeft het lichaam stress
  • Zorgt voor voortijdige veroudering
  • De hele dag door grazen
  • Zin in zoet
  • Zorgt voor een schommelende suikerspiegel
  • Geeft overgewicht; love handles, dikke buik en zelfs mannenborsten

VETVERBRANDING

  • Energie voor de lange termijn
  • Biedt het lichaam rust
  • Voor vrouwen een stabielere hormoonhuishouding
  • Zorgt ervoor dat je met 1-3 maaltijden de dag prima doorkomt
  • Vooral goede vetten in het voedingspatroon
  • Zorgt voor een lage bloedsuikerspiegel
  • Makkelijker overtollig vet kwijt raken

Intakegesprek

Zit jij in de vicieuze cirkel? Klaar met draaien nu. Kom kantelen. 

Mogelijk ben je nog wat sceptisch, want waarom zou Paul of Chantal jou wel kunnen helpen met het kantelen van je leefstijl? 

We snappen jouw twijfel heel goed; je bent niet de eerste. Daarom plannen we ook altijd eerst een intakegesprek. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
A Casa Nostra draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches